ℹ︎
Etter folkeregisterloven § 6-1 har man plikt til å melde flytting hvis man flytter til en annen kommune. Flyttemelding må sendes innen åtte dager etter flyttingen.
1Meld flytting her

    Meld flytting i Norge på nett

    Denne tjenesten er ikke relatert til skatteetaten, men hjelper deg å spare tid og krefter ved å fylle ut én enkelt flyttemelding som sendes til alle relevante selskaper, myndigheter og organisasjoner samtidig.

    Slik gjør du det:

    • Fyll ut adresse og informasjon om deg selv

      Start ved å fylle ut skjemaet for adresseendring.
    • Velg mottakere av din flyttemelding

      Velg hvem som skal motta beskjed om din nye adresse.
    • Send flyttemeldingen

      Fullfør registreringen, og flyttemeldingen sendes automatisk til mottakerne.

      Et ferdig utfylt skjema til Folkeregisteret sendes til din e-post.
    FOLKEREGISTERET

    Det er pålagt å melde flytting til Folkeregisteret innen 8 dager etter flyttedato. Et ferdig utfylt skjema sendes direkte til din e-post. Husk å laste ned og sende dette til Folkeregisteret innen fristen.

    Ved å fullføre adresseendringstjenesten får du:
    • Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere.

      Søk, velg og legg til fra over 600,000 bedrifer. Spar masse tid ved å sende kun en flyttemelding.

    • Flytteskjema til Folkeregisteret direkte utfylt med dine data.

      Du vil motta en epost med direkte utfylt skjema for flyttemelding til Skatteetaten. Husk at du og er pliktig til å melde flytting til Skatteetaten.

    • Gratis postkasseskilt

      Fullfør adresseendringen på få minutter og få et gratis postkasseskilt (verdi 199 kr)

    4
    Gjennomsnittlige
    leverandørbytter
    3,000 +
    Fornøyde
    kunder
    9,000
    Flyttemeldinger
    sent

    Skatteetaten flytting

    Kort om Skatteetaten

    Skatteetaten er norsk etat som er underlagt Finansdepartementet. Denne offentlige etaten har ansvar for fastsettelse og innkreving av skatter og merverdiavgift, samt folkeregistrering. Over 7500 personer er ansatt i denne etaten som består av seks fagdivisjoner med landsdekkende ansvar som: innsats, innkreving, informasjonsforvaltning, brukerdialog, utvikling og IT. Målet for etaten er å sikre finansiering av velferdssamfunnet. For at dette målet skal være gjennomførtbart er det viktig at Skatteetaten har tillit hos befolkningen og at det er relativt enkelt for innbyggerne å følge skattereglene. Per dags dato er Nina Schanke Funnemark skattedirektør.

    Skattesystemet i Norge

    Skattesystemet i Norge er bygd opp på en måte som skal sikre at velferdsstaten fungerer optimalt. Dette fører til at vi betaler skatt på flere ulike måter, både direkte og indirekte. Når det gjelder inntekts- og formueskatt går dette under direkte skatt. Det vil si at man for eksempel betaler skatt av betalende arbeid. Hva du betaler i skatt er avhengig av inntekten. Dersom du tjener mer betaler du også mer i skatt. I Norge har vi også en frikortgrense som går ut på at du kan tjene opptil et visst beløp per år skattefritt. Dette er mest aktuelt for studenter eller unge som er i starten av arbeidslivet og tjener et begrenset beløp over en kortere periode.

    Indirekte skatt

    Indirekte skatt er avgifter som er lagt på for eksempel mat og varer/tjenester gjennom merverdiavgiften. Har du lagt merke til at det står 25% moms på kvitteringen når du har gjort et varekjøp? Dette er merverdiavgiften som er lagt på salgssummen når du betaler for varen og disse pengene går direkte til staten. På denne måten betaler du indirekte skatt hver gang du gjør et varekjøp eller kjøper en t-skjorte på butikken.

    Skattekort og skattemelding

    Dersom man har lønnet arbeid og tjener over frikortgrensen må man ha skattekort. Arbeidsgiver henter informasjon om skattekortet ditt i Altinn og skattettrekksmeldingen blir sendt med posten til din folkeregistrerte adresse. Basert på din inntekt får du tilpasset riktig skattetrekk. Det kan være utfordrende å vite nøyaktig hvor mye man kommer til å tjene i løpet av et år ettersom dette kan variere. Trenger du hjelp til å vite hvor mye skatt du skal betale kan du lese mer om dette på etaten sine hjemmesider. Det er ikke kun din arbeidsgiver som henter informasjon fra denne etaten. Dette er på mange måter et mekka av informasjon for journalister, opplysninger som kan brukes i artikler om profilerte personer når en sak skal skrives eller lignende.

    Journalister – opplysninger fra Skatteetaten

    Tilgangen til Folkeregisteret er åpen for alle når det gjelder opplysninger som ikke er taushetsbelagte. Dermed er ofte ord som medier, presse, pressemeldinger, pressekontakter noe man forbinder med for eksempel skattemeldingen når denne blir tilgjengelig og får bred dekning i avisene. Pressen kan altså på lik linje som andre private virksomheter få tilgang til opplysninger om ulike personer som er identifiserbare.

    Pressekontakter og annen informasjon

    Når pressen tar i bruk Folkeregisteret.no vil de få tilgang til blant annet fullt navn, fødselsdato, kjønn, adresse og flyttedato, tidligere adresser, statsborgerskap, sivilstand, vergemål osv. De kan også få tilgang til fødselsnummer, men da foreligger det krav om at det må være et begrunnet behov. I Folkeregisteret må du melde flytting og da vil dette bli opplysninger som kan brukes i pressemeldinger, pressekontakter og annen form for medieplattformer. Selv om mye av din informasjon ligger i dette registeret vil ikke automatisk alle aktører bli informert om din nye adresse. Derfor er det viktig at du melder fra til Posten om endring i din bosituasjon. Usikker på hvor du skal melde fra og til hvem? På denne siden kan du enkelt fylle ut en samlet flyttemelding og din nye adresse vil bli oppdatert hos posten og en rekke andre steder i løpet av kort tid.

    Bidrar til åpenhet

    Det er blandet meninger om at skatteetaten deler opplysninger og annen informasjon for journalister og pressen. Samtidig har Skattetaten en pressemelding gått ut og roset mediene for dekning av blant annet kompensasjonsordningen. «Åpenhet og gjennomsiktighet er en viktig del av det å opprettholde tillitt til offentlige etater og kritisk journalistikk bidrar til å redusere juks og svindel» – skattedirektør Eve Bergli. Sosiale medier, presse, pressemeldinger bidrar til denne åpenheten både i næringsliv og andre områder som offentlig sektor og privat næringsliv. Det er viktig at åpenhet brukes i offentlig sektor for å skape tillitt hos velgerne.

    Melde flytting

    Dersom du skal flytte i Norge eller utenfor landegrensene er det viktig at du informerer Skatteetaten ved å melde flytting. Dersom du flytter innad i landet må du melde flytting til Folkeregisteret senest 8 dager etter flytting. Flytter du til Norge må også dette registreres. Det er ikke nødvendig å sende en egen melding til Skatteetaten ettersom de henter informasjon fra Folkeregisteret. Samtidig er det viktig at informasjonen i Folkeregisteret stemmer.

    Trenger du hjelp til å melde flytting?

    Det er ikke alltid like enkelt å få oversikt over hvilke opplysninger som er registrert på riktig sted. Når man flytter skal mange ha tilgang til din nye informasjon, både i privat næringsliv og andre steder. Posten skal for eksempel ha riktige opplysninger for å kunne sende posten til rett adresse. Du kan kontakte oss i sosiale medier eller her dersom du trenger hjelp til å få registrere riktige opplysninger hos posten og en rekke andre aktører når du skal flytte.

    En flyttemelding for alt

    Vi gjør det enklere og mer effektivt for å deg å se hvilke opplysninger som trengs i offentlig sektor, privat næringsliv og andre steder. Her kan du enkelt fylle ut en flyttemelding og din informasjon vil automatisk bli oppdatert hos Skatteetaten.no, Folkeregisteret.no, Posten og en rekke andre steder som trenger tilgang til riktig informasjon om deg og din bosituasjon.